vrijdag 18 oktober 2013

Een leuk idee: gemaakt door ouder en kind.

Een ouderavond begin ik graag met een 'doe-activiteit'.
De ene keer is dat schilderen, de andere keer tekenen.

Afgelopen dinsdagavond liet ik de ouders schilderen. Het was een vrij vast omlijnde opdracht.
Zij schilderden zodat hun kinderen daarop een vormtekening konden maken, het liefst met een stevig middelpunt en beginnend met een primaire kleur. Ik deed het ook al eens met een landschap waarin de kinderen een molen konden tekenen. De kinderen ervaren die schilderingen als een geschenk en willen daar maar wat graag op tekenen.

Zie hier de resultaten.
Geloof me, de kinderen waren blij met de schildering die zij kregen.
Van belang is, dat er ook schilderingen zijn voor de kinderen wiens ouders niet aanwezig waren.
Goed organiseren is dus van belang.






5 opmerkingen:

  1. Mooi en wat een verschillen qua kleur enzo. Erg leuk.
    Zou ze je nog iets willen vertellen over klas 1? Ik heb vorige week de les van de vierkanten gedaan. Kinderen vonden het erg leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-)
      In klas 1 (over de eerste les schreef ik een bericht) werk je voornamelijk aan opdrachten die met recht en rond te maken hebben. Enerzijds doe je motorische opdrachten (allerlei randen die je keer op keer laat overtrekken en dat kun je dagelijks doen) anderzijds is er het vormtekenuur. Je kunt lijnen tekenen die je langzaam laat omvallen, regenbooglijnen (snap je dan de vorm?) maar ook spiralen, lemniscaten, heel veel cirkels en driehoeken (die kun je ook als een soort 'spiraal' tekenen hè? Je kijkt naar de lijnen. Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren om hun lijnen stevig te maken. Als je kijkt naar de tekeningen die ik bij mijn blogs plaats zie je daar ook het verschil. In lijnvoering en fantasie. Ik ga er vast nog over bloggen.
      Zend je een groet, leuk dat je dit soort dingen op jouw school doet. Ik heb een tijd gedacht dat ik daar iets mee moest. Een boek schrijven over vormtekenen en dan 'de boer' op. Het zou een fantastisch vak zijn op reguliere scholen.
      Madelief.

      Verwijderen
    2. Bedankt Madelief,
      Ik zou je boek zeker kopen :) Ik heb nu het boek van Peter.... eeh ben zijn achternaam even kwijt. Daar staan ook voorbeelden in. Maar wat ik nu zo moeilijk vind is hoe je begint.... Zeg je tegen de kinderen kijk naar mij en teken dit na, is er een verhaaltje aan verbonden (zoals je takkenwijf stok) of doe je eerst bewegingsvormen??
      Maar nu eerst lekker vakantie, vandaag was een lekkere herfstdag of niet dan
      Maaike

      Verwijderen
  2. Hoe geef je een schrijfles? Ik zou vanuit de nabootsing werken. Met een vinger in de lucht een mooie ronde maken. En nog één ....een kleintje.......en dan op papier. Misschien eerst met een vinger en dan met een krijtje.
    Soms het schoolbord gebruiken. Voordoen....nadoen.......Heb jij nog wel een schoolbord? In klas 2 begin ik vaak met handgebaren-spelletjes....vingers losmaken.....
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoe simpel kan het zijn :)
      soms denk ik gewoon te moeilijk.
      Dank

      Verwijderen